Thursday, February 24, 2011

EQ Mida



Kandungan EQ minda::-
Ø  Madu Lebah (Apis cerana)- Makanan lengkap yang diturunkan dalam Al-Quran. Membekalkan tenaga serta nutrient dan membantu menghilangkan keletihan serta perkembangan minda.
Ø  Badam (Prunus dulcis) – Membekalkan pelbagai vitamin dan mineral selain serat, protein, lemak dan kandungan fitokimia. Satu hidangan badam (23 biji) mengandungi 35 % nilai keperluan harian (DV) antioksidan, 20% DV magnesium, 15% DV fosforus dan 13% DV riboflavin.
Ø  Habbatus Sawda (Nigella ativa) – Memberi kesan kepada paru-paru, perut dan limpa. Ia dapat meningkatkan imuniti dan memudahkan penghadaman.
Ø  Kacang Adas – Membekalkan protein yang tinggi selain fiber, Vitamib B1 dan mineral.
Ø  Kurma (Phoenix dactylifera L) – Mengandungi karbohidrat, lemak, protein dan Vitamin C yang dapat membekalkan tenaga. Dari segi saintifik, ia berkesan mengubati gangguan usus, masalah sembelit serta penawar mujarab untk insomnia. Kurma juga memudahkan proses kelahiran serta berkesan meredakan tekanan darah tinggi.
Ø  Tln (Ficus carica) – Sumber flavonoid dan politenol yang baik di samping kandungan antioksidan dan fiber yang tinggi.
Ø  Kismis (Vitis vinifera) – Memperbaiki daya ingatan, melindungi hati, memperbaiki sirkulasi, melawaskan pembuangan air besar dan melawan bacteria mulut.
Ø  Zaa’faran (Saffron; Crocus sativus) – Antikarsinogenik, antimutagenik dan mengandungi antioksidan.
Ø  Halia (Zingiber officinale) – Halia dapat merawat masalh angin, merawat inflamasi, mengurangkan kolestrol dan merawat penyakit hati.


  DIAMBIL SEBELUM MAKAN, 1 SUDU KECIL, 2-3 KALI SEHARI

No comments:

Post a Comment